woensdag 25 augustus 2010

21 Sociale bibliotheekcatalogi

Ik heb de afgelopen maanden al gewerkt met de Aquabrowser catalogus toepassing van Medialab. Begin oktober is het ook de catalogus waarwij bij de bibliotheek Veluwezoom meegaan werken. Ik ga een training verzorgen voor mijn collega's en daarnaast ook onze klanten hiermee kennis laten maken.
Het is een prachtige uitvinding. De woordenwolk is leuk en je klikt maar wat weg. In de bibliotheek krijg je ook nog toegang tot vele krantenartikelen. Er is veel te vinden.
Ik heb vanavond gewerkt met het onderwerp Kneppelhout. A.s. zondag verzorgt de Stichting voor Heemkunde Renkum een wandeling door Oosterbeek met als onderwerp Kneppelhout en het 19e eeuwse Oosterbeek. Ik mag een kopje thee verzorgen in een prachtige tuin. In onze catalogus zijn boeken over deze schrijver te vinden en heel snel kom ik in de collectie van de Gelderland Bibliotheek en ik stuit ook gelijk op een aantal afbeeldingen. Zoeken is zo wel heel erg makkelijk. Via my discoveveries heb ik lijsten van bekeken boeken bewaard. Ik heb geen recensies gemaakt.
De ontdekking van vanavond was de Worldcat catalogus. Zo vind ik in eens allerlei boeken die in de New York Library aanwezig zijn. Een leuk artikel is te vinden in de bibliotheek van Basel. Daarmoet ik als ik 65 ben maar toch maar eens naar toegaan om onderzoek te doen.

Beide toepassingen ga ik heel veel gebruiken in het inlichtingenwerk en natuurlijk laat ik deze toepassingen snel zien tijdens een presentatie in een van onze internetcafe's

2 opmerkingen:

Liesbeth Bakker zei

Hoi,
Zelfs voor jou dus nog verrassingen bij de aquabrowser? Ik vind my discoveries een uitkomst. In elke catalogus je eigen lijstjes kunnen raadplegen is erg handig. Wat we wel ontdekten dat van de tags die iedereen aan de boeken kan geven niet meteen duidelijk is dat het persoonlijke tags zijn. We hebben nog geen recensies gevonden en wij vroegen ons af of er nog moderators zijn die die evt kunnen verwijderen.
Groetjes,
Liesbeth

23dingen zei

Dag Alberdine,
Dat is nog eens een goede uitwerking van een ding, niet alleen een blog over hoe je het zou kunnen gebruiken maar direct al de resultaten van wat je er mee gedaan hebt. Veel succes met het werken met de aquabrowser en de uitleg aan je collega's!
En wat ook handig is aan Worldcat is dat je de boeken/artikelen/etc steeds vaker gratis kan downloaden of tegen betaling op kan laten sturen vanaf de bibliotheken over de hele wereld.
Groet, Iris